سلام

برای خوندن قسمت سوم جهانگردی الکترونیک بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

تجارت الکترونیک در صنعت گردشگری          

بی گمان با انجام هر گونه تحقیق ساده پی خواهیم برد که تجارت الکترونیکی دارای رشد بسیار شتابان در عرصه فعالیت های گردشگری است و تغییرات در این عرصه با سرعت غیر قابل تصور در حال انجام است در این میان شبکه جهانی اینترنت فرصت های جدیدی را در اختیار موسسات و استفاده کنندگان دیگر قرار داده است سیستمهای توزیع را دچار تحول و دگرگونی نموده است .بایستی اذعان نمود که هیچ صنعتی به اندازه صنعت گردشگری تحت تاثیر تحول تکنولوژیک و انقلاب اطلاعات نبوده است و فرایند ایجاد اطلاعات و تبادل آن، روز به روز در صنعت گردشگری توسعه بیشتری می یاید.
Holloway
معتقد است که صنعت گردشگری یکی از آشکار ترین بهره مندان و بهره برداران از تکنولوژی و فن آوری اطلاعات است. صنعت گردشگری همیشه پیشتاز در عرصه تکنولوژی اطلاعات (IT) بوده است. سابقه فعالیت بازارهای الکترونیک به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد، به زمانیکه شرکتهای هواپیمایی آمریکایی سیستمهای نگهداری جا را با هدف اعمال کنترل های ترافیکی مرتبط با مسافرین مورد استفاده قرار دادند.
سیستمهای کامپیوتری برای ذخیره جا(Computerized Reservation System-CRS) مانند سیستمهای آمادئوس و گالیلیو تنها نمونه هایی از سیستمهای مورد استفاده در صنعت هواپیمایی هستند که سبب تحولات تعیین کننده در عرصه فعالیتهای گردشگری شده اند. سیستمهای کامپیوتری ذخیره جا، راه دسترسی مشتریان را برای کسب اطلاعات مزبور به قیمتهای بلیط را آسانتر کرد و بهره برداری از شبکه های اینترنت نیز راه تهیه و ذخیره جا بصورت مستقیم برای مشتریان را میسر ساخت .
از مزیتهای مهم توسعه تجارت الکترونیک در عصر حاضر این است که مشتریان بالقوه، اینک این امکان را دارند، که با حذف واسطه بطور مستقیم نسبت به تهیه بلیط خود در شبکه جهانی اینترنت اقدام کنند. این تحولات نه تنها سبب سهولت در دسترسی به خدمات شده است، بلکه با بوجود آمدن امکان دسترسی به عرضه کنندگان و فروشندگان خدمات، قدرت انتخاب مشتریان نیز افزایش یافته است. کاهش قیمت خدمات نیز رویدادی متاثر از توسعه روز افزون تجارت الکترونیک و افزایش پایگاههای اینترنتی و گسترش فضاهای رقابت بین المللی است.
از دیدگاه مشتریان این تحولات، تحولاتی مثبت و در مسیر تامین رضایت مشتریان است. در عین حال بایستی در نظر داشت عدم آشنایی تمامی مشتریان با سیستمهای رزرواسیون در شبکه جهانی اینترنت، یکی از دلایل عدم مراجعه مشتریان برای بهره مندی از خدمات مستقیم قابل تهیه در اینترنت است. صنعت گردشگری، صنعت پیچیده ای است که مملو از مقررات و قوانین متعدد است. عدم اطلاع مشتریان از قوانین و مقررات و محدودیتها با اهمیتی که ناظر بر نحوه اقدام، برای ذخیره جا و یا خرید خدمات است، از موانع بهره برداری از تسهیلات مهیا شده در اینترنت محسوب می شود و چه بسا همین امر، سبب بروز دشواریهایی در مسیر استفاده از خدمات خریداری شده می گردد. امروزه مشتریان با پیشنهادات متعددی مواجه هستند که در عین حالیکه راحتی و آسایش را برای آنان به ارمغان می آورد، فرصتهای مناسبی را نیز برای انتخاب آزادانه فراهم می کند. نتیجه تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد که در عین حالیکه استفاده از سیستم مستقیم ذخیره جا منافع قابل ملاحظه ای را نصیب مشتریان می کند، در عین حال ممکن است آنان را با مشکلات غیر مترقبه ای نیز مواجه سازد.
آژانس های خدمات مسافرتی یکی از بازیگران اصلی در زنجیره توزیع خدمات هستند. از دیرباز کلیه فعالیتهای خرده فروشی در زمینه های بلیط های پروازی، بوسیله آژانسهای مسافرتی کماکان جایگاه خود را حفظ کرده اند. در این میان، بعضا شرکتهای سازمان دهنده تور(Tour Operators) و شرکتهای هواپیمایی ترجیح می دهند بجای پرداخت کمیسیونهای غیر ضروری نسبت به فروش خدمات خود بطور مستقیم اقدام کنند. این اقدام در افزایش میران سود نهایی حاصل از فعالیتهای آنان موثر بوده است .
بنت و اوردبرن (۱۹۹۱) معتقدند که سیستمهای پیشرفته ذخیره جا قبل از آنکه بنحو گسترده ای در شبکه جهانی اینترنت پدیدار شود، بوسیله آژانس های مسافرتی می داد تا بتوانند ضمن برقراری تماس مستقیم با مشتریان نسبت به ذخیره و یا فروش بلیط اقدام کنند. نقش واسطه ای که آژانسهای مسافرتی در سیستمهای سنتی توزیع قبل از ورود به عصر ارتباطات و انقلاب الکترونیک برجسته تر بوده است و ورود به عصر جدید به نوعی سبب تغییراتی در زنجیره توزیع گردیده است.

دشواریهای ذخیره مستقیم جا:                                           
برای انجام کلیه اقداماتی که با استفاده از اینترنت به ذخیره جا در یک هتل و یا خرید سایر خدمات مانند حمل و نقل و مشابه آن منجر می شود، مشتریان نیازمند بهره برداری از دانش و تجربه خود برای استفاده از اینترنت هستند. مشخص است که همه مشتریان دارای چنین دانش و تجربه ای نیستند و این امر بخودی خود یکی از دشواریهای اصلی در اقدام برای ذخیره جا محسوب شده و در واقع از مهمترین موانع در مسیر تجارت الکترونیک است. در عین حال بروز مشکلات فنی، محدودیتهای سیستمی، ضعیف بودن سرویسهای اینترنتی و مشابه آن از دیگر عوامل محدودیت زاست. بدلیل وسعت و گستردگی شبکه اینترنت دسترسی به اطلاعات مورد نظر علاوه بر دانش نیازمند صرف وقت است. در عین حال داشتن شانس در کسب موفقیت برای ذخیره جا نیز مهم است، چراکه در مواقعی پیدا کردن یک صندلی خالی در یک پرواز داخلی و یا سفر به یک مقصد دور دست چندان آسان هم نیست. برای کسانیکه در جستجوی دسترسی به خدمات معینی مانند بلیط مسافرتی، هتل و امکانات اقامتی و مشابه آن هستند اقدام برای ذخیره جا، بصورت جداگانه برای هر یک از این خدمات دشواریهایی را در بر خواهد داشت که از آن جمله می توان به موجود نبودن سازمانهای ارائه دهنده خدمات(Suppliers) اشاره کرد. این دیدگاه بوسیله "استینرو وپینگنویر بلوچ " مورد تایید قرار گرفته است

تحول خدمات اینترنتی در صنعت جهانگردی(با آوردن مثالی از کمپانی adacus )

هر روز به میزان تاثیر فاوا بر روی جنبه های مختلف زندگی افزوده می شود. تاثیر استفاده مناسب از ابزارهای فناوری اطلاعات در فعالیت های مختلف، پررنگ تر از آن است که به نظر می رسد. صنعت گردشگری یکی از فعالیت های کلانی است که به کمک فاوا به رشد قابل توجه رسیده است. برای درک بهتر اینکه چگونه خدمات اینترنتی بر روی صنعت گردشگری تاثیر گذاشته اند، کمپانی بین المللی adacus را در نظر بگیرید.
این کمپانی سنگاپوری اداره بیش از ۱۵۰۰۰ آژانس مسافرتی را در خاور دور بر عهده دارد adacus. در دو سال گذشته تنها ۱ درصد از رزروهای خود را بصورت آنلاین انجام می داد ولی طبق گفته Hock Lai Lim مدیر این کمپانی، با استفاده از نرم افزارهای مسافرتی آنلاین که از سوی کمپانی Sadre ارائه می شوند، رزروهای اینترنتی adacus در سال ۲۰۰۵ افزایش ۱۱ درصدی داشته و امروز به ۲۰ درصد رسیده اندLim. در این باره می گوید که معاملات اینترنتی به دلیل بهره گیری از سیستم خودکار، سریع تر و با قیمت کمتری انجام می گیرند که به نفع مشتری است.
آژانس های مسافرتی می توانند با استفاده از نرم افزار sader بطور آنلاین برنامه خطوط هوایی مختلف را بر حسب تاریخ در اختیار مشتری قرار دهند.
در گذشته اطلاعات از این دست باید مستقیما از کارمندان آژانس ها پرسیده می شد.شرکت - adacus که ۳۵ درصد از سهامش از آن کمپانی sadre است - تنها یکی از هزاران مشتری sadre است که از سال ۲۰۰۵ از این نرم افزار استفاده می کنند. آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی و سایر شرکت های مربوط به خدمات مسافرتی معتقدند که خدمات اینترنتی دسترسی سریع تر و آسان تری به برنامه ی جهانی sadre، یکی از بزرگترین سیستم های الکترونیکی رزرو بلیط های هوایی در جهان، فراهم می کنند.
نگاهی به تاریخچه sadre
sadre
در ابتدا کارش را به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. Teel Anbrew مدیر ارشد این کمپانی می گوید که این پروژه برای قانع کردن مدیران اجرایی شرکت ها بود که استفاده از SOA به مشتریان در دسترسی سریع تر و آسان تر به محصولات و سرویس های اینترنتی کمک می کند.در سال ۲۰۰۴ سرمایه گزاری های بیشتر در sadre باعث شد که این کمپانی بتواند خدمات مسافرتی گسترده و جدیدی را در سال ۲۰۰۵ به صنعت گردشگری معرفی کند.
امروز sadre بیش از ۵۰ محصول از جمله مواد سوختی و همچنین فهرستی از ابزارهای مدیریتی برای خطوط هوائی را از طریق اینترنت در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.Teel که سرپرستی این کمپانی را بر عهده دارد، می گوید که خدمات اینترنتی به sadre کمک کرده اند تا علاوه بر راضی نگه داشتن مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی را نیز جلب کند و انتظار می رود که طی سه سال آینده ۳۰۰ مشتری آنلاین به جمع مشتریان sadre بپیوندند.
مبتکران و پیشگامان در برابر دنباله روها
sadre
در این راه تنها نیست. طبق گفته ی Hartevelbt Henry پژوهش گر شرکت تحقیقاتی Forrester، دو شرکت رقیب sadre یعنی شرکت های International Galileo و Unisys قبل از این کمپانی خدمات اینترنتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دادند.
ولی پیشگام بودن در ارایه خدمات اینترنتی ضرورتا مقام اول را در میان رقبا به وجود نمی آورد و sadre به دلیل استفاده از خدمات تکامل یافته از طرف OTA و همچنین وجود روابط داخلی وسیع بین خطوط هوایی، هتل ها و دیگر شرکت های مسافرتی است که به رقیب قدرتمندی تبدیل شده است.در ماه دسامبر sadre دو گروه Partners Lake و Pacific Texas را به جمع خود اضافه کرد. Monbre Greg مدیر اجرایی Lake Silver، استفاده ی sadre از تکنولوژی را یک مزیت در عالم رقابت و یک ویژگی ارزشمند برای مشتریان می داند.


امکانات جدید
Sadre
با امیدواری به آینده سعی دارد تا امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

 WisemanRodert یکی از اعضای جدید این کمپانی می گوید که قرار است که کارایی های جدیدی به خدمات ما افزوده شود که با استفاده از آن ها، اژانس های مسافرتی می توانند به قیمت بلیط های خطوط هوایی مختلف و همچنین نرخ هتل ها دسترسی داشته باشند Wiseman. می گوید که هدف ما ایجاد بهترین و وسیع ترین راه اطلاع رسانی است و خدمات اینترنتی این راه را در اختیار ما قرار می دهند.

آمارهای جهانی از کاربرد فناوری اطلاعات درجذب توریست

کارشناسان سازمان بین‌المللی جهانگردی در آخرین مطالعات و بررسی‌های خود دریافته‌اند که هم‌اکنون فرانسه بیش از دیگر کشورهای دنیا از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای جذب توریست استفاده می‌کند که پس از آن به‌ترتیب کشورهای اسپانیا، آمریکا، چین، ایتالیا، بریتانیا، هنگ‌کنگ، مکزیک، آلمان و اتریش در رده‌های دوم تا دهم قرار دارند. تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت توریسم برای 10 کشور مذکور موجب شده تا تعداد جهانگردان خارجی آن‌ها در سال 2004 میلادی به‌ترتیب به 1/75، 6/53، 1/46، 8/41، 1/37، 7/27، 8/21، 6/20، 1/20 و 4/19 میلیون نفر برسد. در کنار این مسئله گفته می‌شود که کشور آمریکا همچنان بیشترین درآمد را از جهانگردی کسب می‌کند. در حالی که میزان کسب درآمد آمریکا از صنعت جهانگردی در سال 2002 تنها 7/66 میلیارد دلار بوده، این رقم در سال 2004 به 5/74 میلیارد دلار رسیده است. پس از آمریکا به‌ترتیب کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا، چین، ترکیه، اتریش و استرالیا قرار دارند. اگرچه کشورهای اروپایی با در اختیار داشتن سرمایه و فناوری‌، بیش از دیگر مناطق دنیا موفق به جذب جهانگردان شده‌اند، تحلیل جداول منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی جهانگردی نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی نیز در سال‌های اخیر موفقیت‌های فراوانی را در این زمینه کسب کرده‌اند. این‌طور که گفته شده، کشور چین در سال گذشته توانسته تا با پیشی گرفتن از ایتالیا رتبه خود را در لیست کشورهای موفق در جذب توریست بالا بیاورد. در این میان هنگ‌کنگ نیز توانسته نام خود را در بین 10 کشور برتر دنیا جای دهد که این امر نشان می‌دهد صنعت جهانگردی برای کشورهای آسیایی هم مهم تلقی می‌شود. برخی کارشناسان بر این باورند که افزایش تعداد روزهای تعطیل در سال نیز می‌تواند تمایل مردم یک کشور را برای سفر به مناطق مختلف بیشتر کند. طبق آمارهای منتشر شده، در حال حاضر ایتالیا با 42 روز بیشترین تعداد روزهای تعطیل در سال را به‌خود اختصاص داده است که پس از آن کشورهای فرانسه با 37 روز، آلمان با 35 روز، برزیل با 34 روز، بریتانیا با 28 روز، کانادا با 26 روز، کره و ژاپن با 25 روز و آمریکا با 13 روز قرار گرفته‌اند.